18 stycznia 2021 Udostępnij

Co wzdęcia znaczą dla twojego zdrowia (i 6 soków które je powstrzymają)

Nadmierne wzdęcia mogą być wstydem społecznym. Jest to oznaka niezrównoważonej flory jelitowej, której można łatwo zaradzić poprzez spożywanie odpowiedniego pokarmu.

Zrozumienie wzdęcia/gazu

Jeśli masz nadmierne wzdęcia, czas usiąść i zacząć obserwować, co powoduje nadmierne wzdęcia.

Przejście wiatru/gazu jest rzeczą bardzo naturalną, ale nadmierne wzdęcia to zupełnie inna rzecz.

Badanie mówi, że normalna zdrowa osoba przechodzi wiatr średnio 14 razy dziennie, ale ja się z tym nie zgadzam. Kiedy już zbilansujesz swoją florę jelitową i utrzymasz swój układ pokarmowy w zdrowiu, powinno być bardzo mało (tylko garstka) do żadnych wzdęć.

Podczas gdy normalne jest, że jedna osoba przechodzi przez wiatr/gaz, zbyt duża ilość gazu może powodować dyskomfort brzucha i może być społecznym zażenowaniem. Najlepszym sposobem na kontrolowanie wzdęć jest obserwowanie tego, co jesz.

Po zjedzeniu pokarmów powodujących wzdęcia, gaz zostanie wydalony pomiędzy 5 a 7 godzinami. Tak więc, aby sprawdzić, co mogłeś zjeść, co mogło spowodować nadmierne wzdęcia, przepracować tę liczbę godzin.

Objawy wzdęcia/gazu

Nadmiar gazów jelitowych może powodować dyskomfort brzucha, wzdęcia, rozciąganie i bicie. U niemowląt nadmiar gazu (kolka) zwykle towarzyszy bólowi brzucha.

Nierzadko pacjenci z zaburzeniami odżywiania (anorexia nervosa, bulimia) są szczególnie zestresowani tymi objawami.

Przyczyny wzdęcia/gazu

Jedną z głównych przyczyn wzdęć i gnicia jest brak równowagi flory jelitowej. Przyjazne jelitom bakterie zostały wyczerpane przez lata spożywania mięsa, mleka i produktów mlecznych (z wyjątkiem jogurtów), przetworzonej żywności lub złych nawyków żywieniowych. Stosowanie antybiotyków i leków może również spowodować taką samą sytuację.

Nadmierne wzdęcia, zaparcia, biegunka i inne problemy trawienne mogą się rozwijać z powodu braku dobrych bakterii w jelitach. Nietolerancja laktozy i reakcje alergiczne na mleko również zwiększają wydalanie gazów około osiem razy.

Innym znanym producentem gazów są ziarna fasoli, które zawierają związek zwany oligosacharydem. Jedzenie ziaren, takich jak fasola suszona lub pieczona, soja, groch, rośliny strączkowe itp. zwiększa ilość gazu ponad dziesięciokrotnie.

Węglowodany z potraw skrobiowych, takich jak pszenica, owies, ziemniaki i makaron, są również gazowe, choć nie tak bardzo jak inne wymienione powyżej. Jeśli nie jesteś przyzwyczajony do diety bogatej w błonnik, możesz również odczuwać skurcze gazowe, skurcze żołądka i inne dyskomfortowe dolegliwości jelitowe. Wprowadzaj błonnik do swojej diety w małych ilościach i stopniowo zwiększaj go, gdy przechodzisz na zdrowszą dietę.

Inne pokarmy powodujące gaz: warzywa krzyżowe (te z rodziny kapustowatych jak brokuły, kapusta i kalafior), cebula, rzepa. Niektóre osoby wzdymają się tylko z powodu picia świeżych soków. Świeże soki mogą tworzyć w przewodzie pokarmowym pewną aktywność flory jelitowej, która powoduje wzdęcia.

Dieta/sugestie zapobiegające nadmiernemu wzdęciu

Rezygnacja z mleka i produktów mlecznych (z wyjątkiem jogurtu) oraz "żywności powodującej gaz" powinna być jednym z pierwszych kroków, jakie należy podjąć, gdy wzdęcia zaczynają być uciążliwe.

Podczas gotowania garnka z fasolą lub warzywami gazowymi należy dodać trochę potraw przeciwgazowych, takich jak imbir, czosnek lub przyprawy.

Jeśli dziecko ma kolkę, matka karmiąca powinna również unikać wyżej wymienionych potraw powodujących wzdęcia gazowe. Matki karmiące piersią powinny otrzymywać dodatkowy wapń z ciemnych warzyw liściastych takich jak jarmuż, algi (spirulina i chlorella), sardynki, łosoś.

Sposób, w jaki jesz lub nie jesz, jest kolejnym czynnikiem powodującym gazyfikację jelit. Jeśli masz tendencję do opuszczania posiłków, możesz napotkać uczucie wzdęcia, ponieważ w jelitach tworzą się kieszenie powietrzne. Jeśli możesz, jedz niewielkie ilości, nawet jeśli nie masz ochoty na jedzenie.

Unikaj napojów gazowanych i gazowanych. Nie używaj słomki, kiedy pijesz, ponieważ spowodowałoby to zaczerpnięcie większej ilości powietrza. Przyzwyczajenia takie jak żucie gumy również powodują nadmierne gazy.

Wreszcie, często pomijaną przyczyną wzdęć jest niezrównoważona flora jelitowa w okrężnicy.

Większość ludzi dostrzega niemal natychmiastowy efekt poprzez proste oczyszczenie przewodu pokarmowego i przyjmowanie wysokiej jakości probiotyków.

Zalecana żywność lecznicza ułatwiająca nadmierne wzdęcia

Regularne picie świeżych, zielonych soków z czasem pomoże stopniowo poprawić stan zdrowia układu pokarmowego. Zrób prosty sok z marchwi, zielonych jabłek i warzyw liściastych i za każdym razem dodaj niewielką ilość któregokolwiek z tych produktów: Imbir, kurkuma, trawa cytrynowa, kolendra.

Wszystkie te potrawy mają bardzo silny aromat i smak. Niewielka ilość wystarczy, więc dodaj odrobinę za każdym razem do pożądanego smaku. Szkodliwe bakterie nie mogą żyć z tymi pokarmami, ale dobroczynne bakterie je uwielbiają i szybko się odnawiają, aby zapewnić zdrowy układ pokarmowy.

Ananas jest doskonałym dodatkiem do Twojego przepisu na sok, ponieważ pomaga on w trawieniu białka, gdzie najczęściej niestrawione białka są przyczyną wzdęć.

Kilka Sugerowanych Kombajnów (pomiar na jedną porcję):

 

  • 2 marchewki + 6-calowy fragment lotosu + 1 jicama
  • ½ małego ananasa + ½ średniego kopru włoskiego + 2 żeberka selera + 1-calowy korzeń imbiru 2 zielone jabłka + 6-8 żeberek selera + pęczek szpinaku + ¼ cytryny
  • 2 zielone jabłka + 1 główka kopru włoskiego + 6-8 liści jarmużu lub zieleni kolumnowej + ¼ cytryny + 1 calowy korzeń imbiru
  • 1 główka kopru włoskiego + 3 cebulki trawy cytrynowej + 6 żeber selera naciowego + ¼ cytryny 1 zielone jabłko + 3 uncje soku z trawy pszennej + wycisk z cytryny lub limonki

Naucz się robić smaczne zielone soki.

Kacper Kowalik

Tester wyciskarek do owoców nowej generacji. Warszawa.