3 lutego 2017 Udostępnij

Żyjesz, aby jeść, czy jesz po to by żyć?

Człowiek je po to, by żyć – nie odwrotnie. Owszem, jedzenie może być przyjemnością, może być nawet pasją, jednak należy, tak jak we wszystkim, umieć zachować umiar.

Złe nawyki żywieniowe są naszym wrogiem – prowadzą do obniżonej wydajności w pracy, gorszych wyników nauce, gorszego samopoczucia, a nawet – złego stanu zdrowia.

Konsekwencje złej diety

Nieprawidłowa dieta może stać się źródłem nadaktywności, wahań nastroju, poczucia niepewności i większej podatności na stres. Jeśli dołączymy do tego brak aktywności fizycznej otrzymamy – problem otyłości. Jeśli dopuścimy, by nasze ciało stało się ociężałe, otyłe, może stać się to furtką dla wielu chorób cywilizacyjnych. Przykładem są: cukrzyca, miażdżyca czy różnego typu nowotwory (jelita grubego, pęcherza moczowego, prostaty itd.).

Dieta uboga w warzywa i owoce może siać spustoszenie w naszym organizmie i dopuszczać do głosu nagromadzające się tam toksyny i substancje chemiczne. Pamiętajmy, że zdrowa dieta nigdy nie wyklucza owoców i warzyw. Co więcej, zdrowa dieta nie prowadzi jedynie do zmniejszenia masy – przywraca ona zdrowie i atrakcyjny wygląd.

Pożywienie jest dla nas źródłem różnego rodzaju składników odżywczych oraz kalorii. Kalorie zaś mają swe źródło w węglowodanach, tłuszczach i białkach. Substancje odżywcze zawierają się w witaminach, błonniku, związkach mineralnych czy roślinnych substancjach aktywnych. Aby mówić o zdrowym trybie życia, powinniśmy dbać, by w naszej diecie było więcej składników odżywczych niż kalorii.

Zdrowy styl życia

Wszystko z umiarem

Dieta nie polega na tym, by z marszu wykreślić z niej n-produktów. Chodzi o to, by zadbać o spożywanie coraz większej ilości zdrowej, bogatej w cenne składniki żywności. W pewnym momencie złe nawyki żywieniowe powinny same zniknąć – tłuste jedzenie i sklepowe słodkości przestaną nam po prostu smakować.

Zdrowe nawyki żywieniowe to przede wszystkim źródło energii, zarówno w wymiarze fizycznym jak i psychicznym.

Co więcej, dobra dieta prowadzi do:

- redukcji masy ciała,

- wzmocnienia odporności,

- pozbycia się przewlekłych chorób.

Nie warto czekać, aż nasz organizm będzie zmęczony i ociężały, by wprowadzić zmiany. Najlepiej zacząć od dziś – powoli, wszystko w swoim, indywidualnym tempie.

Nie trzeba nagle wyrzucić wszystkich produktów z domu, nie trzeba też kupić połowy asortymentu ze sklepu ze zdrową żywnością. Chodzi o to, by małymi krokami dojść do upragnionego celu. Można zacząć od przyrządzenia pysznej surówki na obiad, zmiany oleju czy kupnie ciemnego pieczywa zamiast jasnego… Wszystko dozwolone, byleby było coraz zdrowiej.

Dzięki odpowiedniej diecie i regularnej, nawet niewielkiej, aktywności fizycznej będziemy mogli cieszyć się długim życiem w zdrowiu.

Monika Białek

Gastrolog oraz wierna użytkowniczka marki Hurom. Poznań.